ePerolehan MOF – Cara Daftar & Login Masuk Pembekal

Kontraktor pembekal tender kerajaan login masuk ePerolehan MOF. Cara daftar dan login adalah seperti berikut.

ePerolehan MOF ialah sistem perolehan dalam talian yang diperkenalkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) untuk meningkatkan kecekapan dan ketelusan proses perolehan kerajaan. Sistem ini pertama kali dilancarkan pada tahun 2000, dan sejak itu telah melalui beberapa peningkatan untuk meningkatkan ciri dan fungsinya.

Salah satu objektif utama ePerolehan MOF adalah untuk menyelaraskan proses perolehan dan mengurangkan masa dan kos yang terlibat dalam kaedah perolehan tradisional.

Sistem ini membolehkan pembekal mendaftar dalam talian dan mengambil bahagian dalam tender dan lelongan kerajaan, dan membenarkan agensi kerajaan menguruskan aktiviti perolehan seperti menerbitkan notis tender, menilai bida, dan memberikan kontrak.

Apa Itu ePerolehan

ePerolehan merupakan sistem perolehan elektronik yang membolehkan pembekal menawarkan produk dan perkhidmatan kepada Kerajaan melalui Internet. Bertindak sebagai medium alternatif untuk para pembekal mendaftar/memperbaharui Sijil Kementerian Kewangan Malaysia (MOF).

Aplikasi kerajaan elektronik disasarkan mampu menjimatkan kos, masa dan tenaga apabila konsep “paperless” atau bebas kertas diaplikasikan sepenuhnya.

Perkhidmatan yang ditawarkan di dalam Sistem ePerolehan adalah meliputi:

  • Menghantar cadangan Tender / Sebut Harga
  • Menghantar permohonan
  • Menerima Permohonan
  • Menyemak status permohonan
  • Menyerahkan tawaran tender
  • Membuat / menerima pembayaran secara atas talian
  • Katalog Elektronik (eCat)

Baca juga : Cara Daftar e-Filing 2023 –Borang Nyata Cukai LHDN

Faedah Kepada Kerajaan & Pembekal

Pelaksanaan ePerolehan MOF telah menghasilkan manfaat yang besar untuk kedua-dua agensi kerajaan dan pembekal.

Faedah Kepada Agensi Kerajaan

Bagi agensi kerajaan, sistem ini telah membolehkan mereka menjimatkan masa dan kos yang berkaitan dengan kaedah perolehan tradisional. Ia juga telah meningkatkan ketelusan dan mengurangkan risiko penipuan dan rasuah, kerana semua aktiviti perolehan dijalankan dalam talian dan tertakluk kepada pemantauan dan pengauditan yang ketat.

Faedah Bagi Pembekal

Bagi pembekal, ePerolehan MOF telah menyediakan lebih banyak peluang untuk menyertai tender kerajaan, tanpa mengira lokasi atau saiz geografi mereka. Ia juga membolehkan mereka menyerahkan tawaran dengan cepat dan cekap, mengurangkan beban pentadbiran dan kos yang berkaitan dengan kaedah perolehan tradisional

Cara Daftar ePerolehan Pembekal

Langkah 1: Lawati laman web ePerolehan MOF

Pergi ke laman web ePerolehan MOF di https://www.eperolehan.gov.my/online-registration / dan klik pada butang “Pendaftaran Pembekal Baru”

Langkah 2: Isi Borang Pendaftaran

Isikan borang pendaftaran dengan maklumat peribadi anda, maklumat perniagaan dan butiran akaun bank. Pastikan anda memberikan maklumat yang tepat kerana ini akan digunakan untuk tujuan pengesahan.

Terdapat 3 jenis akaun untuk pendaftaran iaitu ;

Akaun asas

eperolehan akaun asas
  1. Bagi pembekal bertransaksi dengan Kerajaan Persekutuan untuk Bekalan dan Perkhidmatan (Bukan Perunding) tidak melebihi RM20,000.00.
  2. Tiada bayaran dikenakan untuk permohonan Akaun Asas.
  3. Hanya Warganegara Malaysia dengan I/C (MyKad) dibenarkan untuk mendaftar Akaun Asas

Akaun MOF

eperolehan akaun mof
  1. Bagi pembekal yang bertransaksi dengan Kerajaan Persekutuan untuk Bekalan dan Perkhidmatan sehingga nilai RM20,000 dan juga yang melebihi had nilai RM20,000. Pembekal akaun MOF terbahagi kepada dua iaitu:
    • a) Kontraktor:
      • bertransaksi dengan Kerajaan Persekutuan untuk Perolehan Bekalan & Perkhidmatan bukan perunding; atau
      • bertransaksi dengan Lain-lain (Kerajaan Negeri, Badan Berkanun, Syarikat Berkaitan Kerajaan, Pihak Berkuasa Tempatan)
    • b) Perunding – bertransaksi dengan Kerajaan Persekutuan untuk Perolehan Perkhidmatan Perunding.

Akaun G2G

  1. Bagi Agensi Kerajaan bertransaksi dengan Kerajaan Persekutuan untuk Bekalan dan Perkhidmatan menggunakan kaedah pembelian terus tanpa had nilai di sistem ePerolehan.

Agensi Kerajaan bermaksud Badan Berkanun Persekutuan/Negeri, Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan

Langkah 3: Muat Naik Dokumen Sokongan

Muat naik dokumen sokongan yang diperlukan, termasuk sijil pendaftaran perniagaan, penyata bank dan dokumen pengenalan anda. Dokumen yang diperlukan mungkin berbeza-beza bergantung pada jenis perniagaan anda.

Langkah 4: Sahkan Pendaftaran Anda

Selepas menyerahkan pendaftaran anda, anda akan menerima pemberitahuan e-mel daripada ePerolehan MOF untuk mengesahkan pendaftaran anda. Ikut arahan yang diberikan dalam e-mel untuk mengesahkan pendaftaran anda.

Langkah 5: Tunggu Kelulusan

Setelah anda menyelesaikan proses pendaftaran dan mengesahkan pendaftaran anda, anda perlu menunggu kelulusan daripada ePerolehan MOF. Proses ini mungkin mengambil masa beberapa hari untuk diselesaikan.

Langkah 6: Aktifkan Akaun Anda

Selepas pendaftaran anda diluluskan, anda akan menerima pemberitahuan e-mel untuk mengaktifkan akaun anda. Ikut arahan yang diberikan dalam e-mel untuk mengaktifkan akaun anda.

Langkah 7: Log masuk ke ePerolehan MOF

Sebaik sahaja anda telah mengaktifkan akaun anda, anda boleh log masuk ke ePerolehan MOF menggunakan nama pengguna dan kata laluan anda. Anda kemudian boleh mula mencari tender dan lelongan kerajaan dan menyerahkan bida anda dalam talian.

ePerolehan Login Masuk Kali Pertama

eperolehan login masuk

1.Klik pada Permohonan ID Log Masuk Dan Kata Laluan Baharu (Pembekal)

eperolehan login masuk

2.Masukkan ‘captcha’ dan tanda pada Terma & Syarat dan klik Seterusnya

eperolehan login masuk

3.Masukkan No.PendaHaran Kem Kewangan (MOF) dan tanda pada Terma & Syarat dan klik Seterusnya

eperolehan 2023

4.Pilih nama Pentadbir Pembekal dan masukkan No Kad Pengenalan dan klik Teruskan.

5.Isi maklumat yang diperlukan dan klik Serah.

6.Skrin pengesahan akan dipaparkan.Emel akan dihantar bagi katalaluan dan ID pengguna.

7.Log masuk emel.Salin Kod PengakQfan dan klik pautan Klik untuk mengaaktifkan

8.Masukkan Kod PengakQfan dan cipta ID Log Masuk.Seterusnya klik Serah

9. Skrin pengesahan akan dipaparkan.Log masuk emel untuk dapatkan katalaluan log masuk kali pertama.

10.Log masuk emel untuk dapatkan katalaluan sementara.

11.Log masuk ePerolehan menggunakan ID Log Masuk dan katalaluan sementara.

12.Tukar katalaluan sementara dan klik Submit.

13.Paparan utama akan dipaparkan.Klik pada Aplikasi Sayaà Pengurusan Pembekal

14.Seterusnya klik pada Permohonan Kemaskini MOF

15.Klik pada Terma dan Syarat dan klik pada Seterusnya

16. Pada skrin Maklumat Asas Syarikat,isikan maklumat dan tanda pada Kerajaan Persekutuan

17. Isi maklumat pada setiap seksyen.

18. Selepas semua maklumat diisi,pada seksyen PengisyQharan,klik butang Isytihar.

19. Skrin Pengesahan akan dipaparkan setelah selesai.Klik Cetak BuQran Permohonan untuk mencetak maklumat

Sekiranaya anda menghadapi masalah, anda boleh hubungi khidmat pelanggan melalui email ;

Latihan eP online untuk Pembekal

Bagi anda yang masih belum faham dan perlukan kursus bagaimana, anda juga boleh semak jadual sesi latihan pengguna Pembekal sama ada secara online atau dalam kelas di ePOL https://epol.eperolehan.gov.my/ep/login.do

Sijil Digital ePerolehan

Transaksi perolehan kerajaan melalui sistem eperolehan memerlukan penggunaan Sijil Digital. Fungsi Sijil Digital adalah untuk membuat pengesahan Pesanan Tempatan (LO), Pesanan Penghantaran (DO),invois serta penyerahan dokumen tender (jika berkenaan)

Permohonan Sijil Digital hanya boleh dibuat oleh pentadbir pembekal melalui atas talian

Cara Mohon Sijil Digital

  • log masuk sistem
  • klik pada pengurusan pembekal
  • klik pada pengurusan sijil digital
  • tanda pada nama pentadbir pembekal yang aktif di senarai personel klik pada permohonan sijil digital

Dokumen sokongan yang diperlukan ialah salinan Mykad pemohon dan surat permohonan rasmi

Katalog

Untuk pengiklanan produk atau perkhidmatan,pembekal perlu mengiklankan sekurang-kurangnya satu (1) katalog

Terdapat tiga peranan yang boleh mencipta katalog iaiatu pentadbir untuk pembekal, pengguna untuk pembekal dan pengguna katalog

Katalog boleh dicipta melalui dua cara iaitu;

  • cipta tanpa kelulusan atau
  • cipta dengan kelulusan pentadbir katalog

Cara Cipta Katalog

  • log masuk ke sistem
  • klik aplikasi saya klik butang katalog

Maklumat Lanjut

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan mengenai sistem ePerolehan MOF, anda juga boleh layari website https://www.eperolehan.gov.my/

Waktu Operasi Bantuan Pelanggan: 7.00 pagi – 11.00 malam (Setiap hari)

  • Pembekal : +603 7985 7777:       
  • Kerajaan :+603 7985 7888

Unit Bantuan Pendaftaran Syarikat

Pembekal / Kerajaan

  • Telefon  : +603 8882 3166, +603 8882 4341
  • Telefon : +603 8882 4337
  • E-mel : [email protected]

Soalan Lazim F.A.Q

Apa Itu ePerolehan?

ePerolehan merupakan sistem perolehan elektronik yang membolehkan pembekal menawarkan produk dan perkhidmatan kepada Kerajaan melalui Internet. Bertindak sebagai medium alternatif untuk para pembekal mendaftar/memperbaharui Sijil Kementerian Kewangan Malaysia (MOF).

Bagaimana untuk login eperolehan?

Anda boleh layari www.eperolehan.gov.my login

SHARE DI WHATSAPP ATAU MEDIA SOSIAL:

Sertai Komuniti Kami

Dapatkan UPDATE terkini lebih pantas terus ke emel anda!