eMaklum : Kaedah Carian Dokumen, Semakan Notifikasi

eMaklum merupakan sebuah sistem yang telah diwujudkan di bawah penyeliaan Jabatan Akauntan Negara.

Sistem ini berperanan bagi menyemak dan menghantar maklumat status invois serta bayaran kepada penerima bayaran. Penerima bayaran yang dimaksudkan adalah individu, pembekal, kontraktor dan penjawat awam.

Bagi memudahkan pengguna, sistem ini boleh berfungsi tanpa memerlukan pengguna untuk membuat sebarang pendaftaran sama ada dari pembekal atau individu.

Ikuti perkongsian kami untuk ketahui mengenai kemudahan ini dengan lebih lanjut.

Semakan Notifikasi eMaklum

Pengguna eMaklum mempunyai pilihan untuk mendapatkan notifikasi perubahan status dokumen melalui salah satu kaedah berikut :

  • Emel: Notifikasi emel secara automatik bagi setiap perubahan status dokumen iGFMAS anda.
  • SMS: Notifikasi SMS secara automatik bagi setiap perubahan status dokumen iGFMAS anda.
  • Cetakan: Notifikasi surat bercetak menerusi kiriman pos bagi setiap perubahan status dokumen iGFMAS anda.

Nota :

Mulai 30 Julai 2021, Sistem eMaklum hanya menyimpan maklumat notifikasi pembayaran bagi tempoh 18 bulan terkini sahaja. Selepas daripada tempoh tersebut, maklumat akan dikeluarkan secara automatik daripada sistem.

Adalah menjadi tanggungjawab pengguna untuk membuat sandaran (backup) terhadap maklumat tersebut dengan memuat turun ke dalam local hard disk atau external hard disk untuk kegunaan tuan/puan pada masa hadapan.

Carian Dokumen

Sistem eMaklum juga menawarkan fungsi bagi melakukan carian dokumen seperti invois atau bayaran dengan mudah.

Untuk membuat carian dokumen, sila ikuti langkah-langkah berikut :

  1. Layari laman rasmi eMaklum di alamat https://emaklum.anm.gov.my/
  2. Pada halaman utama, perhatian borang carian yang bertajuk ‘Carian Dokumen Pembayaran’.
  3. Masukkan maklumat-maklumat yang diperlukan :

No. Kad Pengenalan / No. Daftar Syarikat / Organisasi

4. Tetapkan carian berdasarkan : No. Akaun Bank / No. Invois / No. Rujukan Bayaran

5. Masukkan tarikh mula dan tarikh akhir yang anda inginkan

6. Klik pada butang ‘Saya bukan robot’ pada bahagian reCAPTHCA

7. Klik pada butang ‘Cari’

Senarai Status Notifikasi Bayaran eMaklum

Berikut merupakan status notifikasi bayaran yang dipaparkan setelah pengguna menekan butang semak dalam sistem bergantung kepada situasi iaitu :

  • Dihantar ke Bank – Maklumat bayaran EFT telah dihantar ke bank.
  • Diterima oleh Bank – Maklumat bayaran EFT telah berjaya diterima oleh bank dan proses bayaran mengambil masa selewat-lewatnya 3 hari waktu bekerja.
  • Gagal diproses bank – Maklumat bayaran EFT gagal diproses
  • Dikeluarkan – Status bayaran bagi non-EFT iaitu cek/draf bank/pindahan wang (telegraphic transfer)
  • Dibatalkan – Maklumat invois dibatalkan.

Nota : Sekiranya status bayaran adalah berjaya, anda digalakkan untuk memuat turun perincian bayaran pada butiran cetak untuk rujukan dan rekod simpanan peribadi.

*EFT – Electronic Fund Transfer

Aplikasi Mobile eMaklum

Kini, pengguna juga boleh membuat semakan rekod menerusi aplikasi eMaklum yang boleh dimuat naik di telefon bimbit.

Aplikasi ini tersedia untuk dimuat turun secara percuma di platform berikut :

eMaklum

Soalan Lazim

Apakah sistem eMaklum?

Sistem yang menghantar notifikasi status invois dan bayaran kepada penerima bayaran iaitu kategori pembekal dan individu (termasuk penjawat awam).

Siapakah pengguna eMaklum?

Semua individu dan pembekal yang berurusan dengan Kerajaan (meliputi skop BEKALAN, PERKHIDMATAN dan KERJA).

Adakah notifikasi status invois dan bayaran dihantar kepada pembekal atau individu?

Notifikasi status invois dan bayaran kepada penerima bayaran akan dihantar kepada emel penerima seperti yang terkandung di dalam maklumat invois.

Berapa lama tempoh pemprosesan diambil untuk mengetahui status bayaran?

Rekod pembayaran mengambil masa dalam tempoh empat (4) hari dari tarikh terima dokumen lengkap sebelum status bayaran dipaparkan di sistem eMAKLUM.

Mengapa pengguna eMAKLUM tidak dapat mencetak maklumat bayaran?

Fungsi pop-up di browser (Chrome/Internet Explorer/Firefox) telah dimatikan (blocked). Pengguna perlu membenarkan fungsi pop-up (sila rujuk Settings di browser masing-masing) bagi mencetak maklumat bayaran tersebut.

Apakah maklumat yang perlu dikemukakan ketika membuat aduan?

Sila kemukakan nama syarikat, no pendaftaran syarikat, alamat, no telefon dan nama pusat pembayar atau nama Kementerian atau Jabatan yang anda berurusniaga, seterusnya keterangan aduan.

Apakah perbezaan antara Mobile Aplikasi eMaklum dah Website eMaklum?

Website eMaklum dan Aplikasi mobile eMaklum mempunyai fungsi yang sama. Kelebihan memasang Mobile Aplikasi eMaklum adalah pengguna boleh menyemak maklumat bayaran pada bila-bila masa menggunakan telefon pintar anda.

Apakah ciri yang ada pada Aplikasi Mudah Alih?

Kedua-dua Aplikasi Mudah Alih dan Laman Web memberi anda keupayaan untuk mengakses maklumat bayaran, melihat pengumuman terkini, melaporkan gangguan dan direktori Jabatan Akauntan Negara Malaysia.

Apakah notifikasi yang akan saya dapat melalui Mobile Aplikasi eMaklum?

Anda akan mendapat pengumuman terbaru daripada Jabatan Akauntan Negara Malaysia melalui Mobile Aplikasi eMaklum secara real-time.

Manual Panduan Pengguna

Anda juga boleh rujuk manual panduan pengguna seperti di bawah untuk informasi lanjut.

Maklumat Lanjut

Untuk keterangan lanjut atau sebarang aduan mengenai servis eMaklum, sila layari pautan :

Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) Jabatan Akauntan Negara Malaysia

SHARE DI WHATSAPP ATAU MEDIA SOSIAL:

Sertai Komuniti Kami

Dapatkan UPDATE terkini lebih pantas terus ke emel anda!